Klimatyzacja samochodowa – serwis i najczęstsze usterki

Klimatyzacja w samochodzie

Konserwacja i serwis urządzeń są często bagatelizowane przez użytkowników. Ich przedłużona sprawność w dużej mierze zależy właśnie od regularnego sprawdzania jej sprawności. Gdy kierowca zauważy niepokojące symptomy, zazwyczaj jest już za późno. Kiedy serwisować klimatyzację i jak rozpoznać jej niewłaściwe działanie?

Odpowiedni moment na serwisach

Większość kierowców zazwyczaj udaje się do warsztatu w celu konserwacji układu klimatyzacji przed rozpoczęciem sezonu letniego. To wtedy dodatkowe chłodzenie przydaje się najczęściej. Specjaliści zalecają wykonanie takiej czynności przynajmniej raz w roku. W przypadku pojazdów, które nie miały włączanego układu chłodzenia dłużej niż pół roku, warto przeprowadzić przegląd i czyszczenie niezależnie od momentu ostatniej wizyty w serwisie.

Nieużywana klimatyzacja jest nośnikiem grzybów i pleśni, dlatego po pewnym czasie we wnętrzu auta może być odczuwalny nieprzyjemny zapach. To oznaka, że należy szybko udać się na konserwację. Regularne dbanie o układ chłodzenia pomaga utrzymać jego elementy w należytym stanie i cieszyć się sprawnym funkcjonowaniem przez długi czas.

Po czym poznać awarie klimatyzacji?

Jednym z niepokojących objawów świadczącym o zużyciu filtra kabinowego jest opisany wyżej nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewu. Można się z nim uporać, wymieniając filtr na nowy i odgrzybiając klimatyzację. Inne symptomy świadczą niestety o poważniejszych usterkach. Do najczęściej występujących jest podwyższony poziom hałasu podczas pracy układu chłodzenia. W większości przypadku będzie on dochodził z kompresora lub wentylatora skraplacza. Zawór rozprężny również może z biegiem czasu ulec degradacji i powodować nieprzyjemny hałas podczas pracy.

Czytaj także: https://www.motoija.pl/zakup-samochodu-od-osoby-fizycznej-jak-to-wyglada-w-praktyce/

Oczywiście nie zawsze da się usłyszeć dźwięki dobiegające z części składowych klimatyzacji. Nowoczesne auta są coraz lepiej wytłumione, dlatego do kabiny nie dociera tak dużo dźwięków, jak w przypadku starszych modeli. Dlatego po raz kolejny należy zwrócić uwagę na serwis i regularne sprawdzanie szczelności i poprawności działania podzespołów.

Niepokojącym symptomem jest także brak chłodzenia. Najczęściej świadczy to o braku lub niewielkiej ilości czynnika chłodzącego. Nabicie go do pełna może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, ponieważ najpierw trzeba zlokalizować miejsce nieszczelności. Biorąc pod uwagę różne modele aut, proces ten jest mniej lub bardziej uciążliwy. W niektórych pojazdach układy są na tyle skomplikowane a uszkodzenia mikroskopijne, że nie sposób poradzić sobie z uciekającym czynnikiem.